Shared Reading: En metode for eldre og eldre med demens
Shared Reading-metoden, utviklet av The Reader ved Jane Davis, er en metode for å skape gode lesende fellesskap. En utdannet leseleder skaper et trygt rom, leser høyt fra en tekst, stopper opp i teksten og oppfordrer til tanker og opplevelser rundt teksten som ble lest. Metoden bringer ulike mennesker sammen til meningsfulle samtaler og fellesskap, og dette er spesielt viktig for eldre og eldre med demens.
Forskning med hjemmeboende eldre med demens viser en endring i deltakernes generelle tilstedeværelse og at et nytt fundament har oppstått. De eldre får noe nytt å være sammen om, og deltakerne selv beskriver et engasjement og en iver ved å være med i reflekterende samtaler. Gjennom samtalen og felles undring kan deltakerne i lesegruppen oppleve å få minner og sanser tilgjengelig, som ellers kanskje ikke ville kommet frem. Leesgruppens form skaper en trygghet og et godt sosialt rom.
Erfaringen ved å ha lesegrupper for eldre med demens viser at å sette av tid til en stille stund etter at man er ferdig med lesingen er gunstig, da teksten virker på kroppen og får ro til å manifestere seg. Dette har vist seg ved at tanker og opplevelser av teksten dukker opp ved senere anledninger. Det understrekes imidlertid fra en rapport fra The Reader at hensikten ikke nødvendigvis er å knytte seg opp til minner, men at tilstedeværelsen der og da gir en god opplevelse.
Forskningsrapporten viser at samtale og deltakelse ved cafeen på aktivitetssenteret er liten, i forhold til ved lesegruppen. Analysen viser altså at metoden og konteksten skaper en ny tilgang til seg selv og hverandre.
Ved erfaringsdeling blant leseledere som har prøvd ut metoden her i Norge, viser det seg at mange av deltakerne har stor glede av dette. De deler umiddelbare opplevelser, føler seg trygge og ivaretatt. Det understrekes viktigheten av å lese kortere tekster, lese tydeligere, kanskje høyere og sakte. Det er forsøkt å ha lesegrupper både med og uten pårørende, og det vises til at det er viktig med en avklaring av metoden for pårørende og helsepersonell som ikke har tatt utdanningen som leseleder.
Som helsepersonell og pårørende er det viktig å være oppmerksom på at Shared Reading-metoden kan gi mange positive effekter for eldre og eldre med demens. Metoden skaper et trygt og meningsfullt fellesskap, kan hjelpe til å gjenvinne minner og sanser, og kan gi en følelse av tilstedeværelse i øyeblikket.
Som leseleder anbefales kortere tekster, sangtekster, rytmiske dikt og det legges vekt på å lese tydeligere og høyere.
Kilder/lesetips:
Erfaringsdeling av leseledere utdannet i Norge.
Jon Dag Rasmussen, Det spirer og gror -lesegrupper for sårbare eldre. Utgitt av ensomme Gamles Værn 2013
Rapport fra The Reader Org.