Mer enn bare underholdning
Hvordan litteratur kan gi oss dypere forståelse
Litteraturteoretikeren Rita Felski mener at litteratur er mer enn bare underholdning. I boken hennes "Uses of Literature" fremmer hun ideen om at litteratur kan gi oss en dypere forståelse av oss selv og verden rundt oss.
Felski legger vekt på de følelsesmessige båndene eller forbindelsene som en leser kan ha til en litterær tekst, og hvordan dette kan identifisere og stille spørsmål til våre tanker om opplevelsen av å lese en bok eller se en film. Overraskelse og undring i litteraturen kan øke engasjementet og læringen.
Gjenkjennelse kan være mer enn identifikasjon
Felski argumenterer for at gjenkjennelse ikke begrenser seg til identifikasjon, men innebærer at leseren gjenkjenner aspekter ved seg selv i fenomener som i utgangspunktet fremstår som fjerne og fremmede. Dette kaller hun self-extension. Når vi leser, kan vi kjenne igjen og bli berørt av ting som minner oss om oss selv. Dette kan hjelpe oss å forstå oss selv bedre og håndtere følelsene våre.
Læringsmål i skolen
En undervisning som fokuserer på dette kan øke trivselen og livsmestringen til elevene, noe som er et viktig læringsmål i skolen. Med utgangspunkt i Felskis bruksperspektiv på litteratur i "Uses of Literature", påpekes det at å undervise med utgangspunkt i følelsesmessig gjenkjennelse eller en litterær interaksjon preget av overraskelse, er en tilnærming som ikke bare kan oppleves som mer relevant for elevene, men som også oppfyller intensjonene med flere elementer i Fagfornyelsen som trådte i kraft høsten 2020.
Tverrfaglige temaer i Fagfornyelsen
Fagfornyelsen legger vekt på tverrfaglige temaer som bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap, livsmestring og folkehelse, samt dybdelæring og praktisk læring. Ved å undervise med utgangspunkt i litteratur og følelsesmessig gjenkjennelse, kan man bidra til å oppfylle flere av disse læringsmålene samtidig.