Empati og reflekterende tenkning
Shared Reading: en opplevelsesbasert metode for å utvikle empati og reflekterende tenkning.
Shared Reading er en metode der en gruppe mennesker leser og diskuterer en tekst sammen. Metoden kan brukes i ulike sammenhenger, som for eksempel i klasserommet eller i en Shared Reading lesegruppe, og kan være en verdifull måte å engasjere seg med litteratur på.
Shared Reading kan også være en måte å utvikle empati og kreativ og reflekterende tenkning på, og det er her at Martha Nussbaum og Louise Rosenblatt kommer inn i bildet.
Martha Nussbaum har argumentert for at skjønnlitteratur kan spille en viktig rolle i å utvikle empati og forståelse for andre mennesker og perspektiver. Hun har også argumentert for at skjønnlitteratur kan hjelpe oss med å utvikle kritisk tenkning og refleksjonsevne. Nussbaum mener at skjønnlitteratur kan utvide vår fantasi og vårt synsfelt, og bidra til å utvikle vår moralske fantasi og vårt emosjonelle liv.
Louise Rosenblatt introduserte to grunnleggende forståelser av litteratur: efferent og estetisk lesing. Efferent lesing refererer til det å lese en tekst for å få informasjon eller kunnskap, mens estetisk lesing handler om å lese og oppleve en tekst på en dypere og mer personlig måte.
Rosenblatt argumenterte for at estetisk lesing kan være en verdifull måte å engasjere seg med litteratur på, og at det kan bidra til å utvikle vår emosjonelle og estetiske intelligens.
I shared reading kan man bruke Rosenblatts begrep om estetisk lesing til å fokusere på opplevelsen av å lese og tolke teksten på en dypere og mer personlig måte. Ved å lese og diskutere teksten sammen, kan man få mulighet til å utveksle tanker og refleksjoner, og dermed bidra til en dypere forståelse og tolkning av teksten. På samme måte som Rosenblatts arbeid har vist oss, kan Shared Reading være en måte å utforske og oppdage tekst på, og å skape en verdifull og meningsfull opplevelse for alle involverte.
Som leseleder i Shared Reading grupper, har jeg opplevd selv og gjennom deltakerene større forståelse for ulike perspektiver og opplevelser gjennom lesning og diskusjon av litteratur. Jeg har også fått tilbakemeldinger som understøtter Nussbaums argumenter om at skjønnlitteratur kan bidra til å utvikle refleksjonsevne, ved å presentere komplekse situasjoner og perspektiver gjennom litteratur som krever grundig tenking og refleksjon.
En tilbakemelding som kanskje var en av de første jeg fikk; “I begynnelsen var jeg litt irritert fordi de andre i lesegruppen misforstod novellen vi leste, etter en stund forstod jeg at den kunne leses på mange forskjellige måter og lesegruppen ble enda mer interessant”
Gjett om jeg ble glad!
Kilde:
Martha Nussbaum: Litteraturens etikk : følelser og forestillingsevne
Louise Rosenblatt: Literature as exploration