Kreativ -og helsefremmende skriving
Kreativ skriving bygger selvtillit, organiserer tanker og følelser, forbedrer humøret, reduserer stressnivået og styrker motivasjonen.
Det er flere teorier, men jeg forstår at det er en enighet om at språk, fortelling og historiefortelling er et viktige elementer til å styrke forståelse for vår identitet og selvfølelse, og vår tilknytning til andre.
Skrivegrupper med kreativ skriving gjør at deltakeren bli kjent med sin egen historie, og ikke minst skaper sin egen historie.
Gjennom skrivegruppene oppmuntres deltakerne til å uttrykke det som bor i dem, konkretisere, og ikke minst få brukt sin kreativitet og også åndelighet. Skriverne kommer i kontakt med noe på innsiden. Overordnet fører dette til en oversikt og kontroll over eget liv.
Det har vist seg at deltakelse i skrivegrupper vil kunne føre til både vekst og endring på måten deltakerne ser på sine egne opplevelser, og de kobles også på andre i slike grupper.
FRISKRIFT
Skrivegruppene starter gjerne med korte og spontane friskriftøvelser gitt av skriveleder. Den “indre kritikeren” legges vekk, og man skriver assosiativt og fritt, uten tanke på form og innhold.
Friskriftøvelser kan gjerne vare fra 5 – 15 minutter, man skriver kontinuerlig, uten å stoppe opp. Hensikten er å gi sinnet et dytt. Utfordre til å gå utover standard tankemønstre og generere nye tanker og ideer.
Denne teksten kan vi igjen bearbeide og arbeide med, dette arbeidet i seg selv vil også styrke selvfølelsen for ved å skrive bygger du struktur og organiserer tanker og følelser.
OPPLEVELSE AV SAMMENHENG
Deltakere kan også jobbe dypere med tekstene, og bygge opp historien med innledning, en midtre del og en slutt. Ved å gjøre dette gir man også teksten en form som i seg selv er sammenhengende og oversiktlig for deltakeren selv, men også andre.
Tekstene kan evt. deles slik at deltakerens stemme kobler seg på andre deltakere, og også deles med andre utenfor skrivegruppen, og på den måten skape forbindelse mellom seg selv og med andre i samfunnet.
HELSEFREMMENDE SKRIVING
Jeg opplever at skille mellom kreativ skriving og helsefremmende skriving glir over i hverandre. Selv om deltakerne ikke oppfordres til å skrive ut i fra egne livserfaringer, har dette likevel en tendens til å skje. Som skriveleder er jeg der ikke som terapeut, men å gi oppmerksomhet og støtte, gi tilbakemelding på tekster og skape et trygt rom.
HVA ER FORSKJELL?
I skriving som helsefremmende hensikt, tenker jeg at den største forskjellen ligger å legge vekt på selve skriveprosessen, fremfor et ønsket resultat. Dette kan også gi en tilstand av flyt, som virker styrkende på sinnet.
I kreativ skriving snakker vi gjerne om din “stemme”, som handler om å komme i kontakt med noe inne i deg, som du evner å uttrykke på nettopp din måte og som nettopp gjør teksten sann.
Forskning som viser til resultat ved terapeutisk skriving viser ofte til deltakerens arbeid med å uttrykke sin identitet, dette ligger kanskje tett opp til arbeidet med å finne sin stemme i kreativ skriving.
Kreativ skriving styrker også deltakerene identitet, i det faktum at de deltar i en skrivegruppe, og ikke i noen form for terapi. (En av grunnene til at også skrivekurset for eldre og eldre med demens blir betegnet som et kurs, av samme hensikt).
KROPP OG SINN
Det forskes på å forstå hvordan og hvorfor skriving kan være til fordel, ikke bare for sinnet, men også immunsystemet vårt. (Her er det forsket på blodprøver og aktiviteten av leukocytter som viser høyere verdi ved sykdom).
Det er imidlertid enighet om at nøkkelen til skrivingens verdi ligger i måten deltakerne bruker den til å tolke sine erfaringer, helt ned til ordene de velger.
James Pennbaker mener ellers at å dele følelser og tanker, enten det er å skrive eller snakke – ikke er nok til å til å forbedre helsen alene, men deltakerne må bruke teksten bevisst til å bedre forstå og lære av følelsene sine, om man ønsker terapeutisk effekt.
Kilde/Lesetips:
James Pennbaker; The Writing Cure: How expressive writing promotes health and emotional well-being.
Forholdet mellom kreativ skriving og helsefremmende skriving ble først delt av James Pennebaker på slutten av 1980-tallet, der studier blant annet viste at å skrive ga stor bedring hos traumepasienter).